הצצה לקולינריה הסינית האותנטית דרך העיניים (והפה) שלי

הקולינריה הסינית שונה מאוד מהמנות שכולנו הכרנו במסעדות הסינית שנפתחו בארץ בשנות השמונים. בסין לא תמצאו אגרול ברוטב אדום זרחני, מרק תירס או רצועות עוף בשומשום. להיפך!

כמו התרבות הסינית כולה – המטבח הסיני לא מתחנף ואינו מנסה להתאים עצמו לחך המערבי.

הקולינריה הסינית מציעה שפע מסחרר של אפשרויות עם טעמים זרים ומאכלים מוזרים שיאתגרו את הרגלי הקולינריה הישנים והטובים שלכם.

סירים מהבילים מבעבעים בהם צפים ברוטב סמיך חלקים לא מזוהים

דוכני אוכל קטנים המציגים שילובי מזון תמוהים עד ביזאריים

קערות שקופות המציגות משקאות (?!) לא ברורים במרקמים חשודים

ובכלל, נראה שהסינים לא בוחלים בשום מאכל המקיים את הגוף והם אוכלים בהנאה רבה דברים שבלקסיקון שלנו לא נכללים תחת ההגדרה "ראוי למאכל": רגליים וראשים של תרנגולת וחזירים, איברים פנימיים, חרקים ורמשים, טופו שהצמיח שערות עובש ועוד הרבה דברים שאולי עדיף לא לתהות על קנקנם.

סתם צוחקת, זה נועד לבדוק את העירנות שלכם...

במסעדה יגישו לכם בפנים חתומות תפריטים כתובים בסינית בלבד וכאשר תנסו לשאול או לקבל עזרה – תגלו שאף אחד סביבכם לא דובר מילה באנגלית.

גם כאשר מוצגות המנות בגאון על קיר המסעדה בצילומים גדולים המלווים בביאור (בסינית כמובן!) תתקשו, למרות הויזואליות הברורה, להבין אלו מרכיבים הם כוללים ומה בדיוק אתם אוכלים.

אפילו אם נדמה לכם שאתם מזהים בוודאות את המאכל מולכם, כמו למשל: משולשי פיצה מפתים – כאשר תטעמו אותם בגרסתם המקומית תופתעו לגלות שהם שונים ממה שחשבתם וכוללים מרכיבים מפתיעים כמו רוטב מתוק לצד שבבי טונה וללא כל זכר לגבינה מכל סוג שהוא.

אחת הדרכים הנהדרות להכיר תרבות ולחוות אותה מקרוב היא ביקור בשווקים המציעים מבחר אדיר של מאכלים מקומיים וסחורות טריות במחיר שווה לכל נפש.  

שוק הלילה של בייג'ינג מפורסם, או יותר נכון ידוע לשמצה, בזכות שיפודי החרקים, הזוחלים ושאר המאכלים שנועדו להצדיק את המוניטין של הסינים ככאלה שאוכלים הכל כולל הכל.

אבל למעשה, זוהי הצגה מלאכותית ומצועצעת לתיירים (וגם מאוד יקרה).  

במרחב מקורה, עתיר אורות ניאון בוהקים וקישוטים שנועדו להעניק מראה סיני "אותנטי" ניצבים דוכנים מזון בוהקים בניקיונם ומוכרים חייכנים בחלוקים לבנים ישדלו אתכם (באנגלית!!) להתנסות בשלל המנות והמזונות המוגשים כאתגר לתייר האמיץ.

וחלק מהם אכן גאים בנועזותם הקולינרית ומתנסים….

אבל מי שבאמת רוצה למתוח עד הקצה את גבולות האומץ הקולינרי שלו צריך לבקר בשווקים האותנטיים של המקומיים, אליהם כמעט ולא מגיעים זרים….

אזהרה – זהו לא מקום מומלץ לתיירים רגישים, צמחונים, או כאלו שאוהבים בעלי חיים.

בשוק המקומי תמצאו את כל סוגי הסחורות שתעלו על דעתכם – דוכנים עמוסים לעייפה ובלאגן כאוטי ומסחרר של צבעים, טעמים ובעיקר ריחות… פירות וירקות, אטריות מכל הסוגים והמינים, דוכני חמוצים שונים ומשונים, עשבי מרפא ושאר שורשים.

וגם… חרבות (?!) וקומקומים ולצידם נתחי בשר גדולים חתוכים בגסות ומוצגים ללא כחל וסרק, וביצים בצבעים זרחניים ובטקסטורות מוזרות שלא בטוח שיבוא לכם לנסות…

אני לא מחשיבה עצמי מטיילת בררנית מבחינה קולינרית (ויעיד על כך הסרטון) אבל ההתמודדות עם הקולינריה הסינית היתה רוב הזמן מאתגרת עד מתסכלת.

הדבר היחיד שאוכל להגיד לזכותה היא שלפחות חזרתי מסין הרבה יותר רזה….

ככה זה כשאת נועזת בבחירות אוכל הרחוב ומתעוררת בבית חולים מקומי –לסיפור המלא

רוצים להכין בבית אוכל סיני אמיתי?  קבלו ממני באהבה את המתכונים האותנטיים הישר מסין:

ספרינג רול צמחוני 

כיסונים סינים – גְ'יָאודְזְה

                                                                        בתיאבון!  有胃口

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן