פסטיבל הצמחונות הביזארי בפוקט

מדי שנה, במהלך החודש התשיעי הירחי לפי הלוח הסיני (בסביבות חודש אוקטובר) העיר פוקט אשר בדרום תאילנד לובשת חג. לאורך תשעת ימי פסטיבל האוכל הצמחוני כל רחובות העיר מקושטים בדגלים צהובים עם תווים אדומים, המסמנים אינספור דוכני אוכל צמחוני, אשר צצו כפטריות אחרי הגשם, ונועדו לספק מזון עבור משתתפי הפסטיבל, הלבושים כולם בלבן. זה אמנם נשמע כמו אירוע קולינרי ייחודי, אך בפועל מדובר בהרבה יותר מכך.

רוצים לקבל טעימה ממנה תאילנדית קלילה וטעימה בטירוף? הקליקו למתכון פרחי כרובית ברוטב בוטנים 

"פסטיבל תשעת האלים הקיסריים", הידוע גם כ Jae Festival או Tesagan Gin Je – פסטיבל הצמחונות, הוא חגיגה טאואיסטית הנחגגת ע"י קהילות סיניות במלזיה, מיאנמר, אינדונזיה ובתאילנד (בעיקר בעיר פוקט, בה חיה אוכלוסיה סינית גדולה). 

הפסטיבל מכונה צמחוני כיוון שבמהלכו מקפידים המשתתפים על תזונה קפדנית שמטרתה טיהור וזיכוך גופם ונפשם. הם נמנעים לחלוטין מאכילת בשר, מוצרי חלב, ביצים, אלכוהול, תבלינים ואפילו ירקות כמו בצל ושום, שלדעתם "מחממים" ומעלים תוקפנות ותאוות. הימנעות ממזונות אלו, לפי האמונה, מעניקה להם בריאות טובה ושקט נפשי. ההשתתפות בפסטיבל, אגב, אסורה לנשים במחזור החודשי או בהיריון.

מלבד הסייגים הקולינריים, מקפידים המשתתפים הלבושים בלבן במשך כל ימי הפסטיבל על שמירת איסורים מוסריים: האיסור לשתות אלכוהול, לעשו או לצרוך סמים, האיסור לשקר, לקלל או להמר, האיסור לגנוב או לפגוע באחרים, פיסית או נפשית, ואפילו האיסור לפלרטט או לגעת באנשים מהמין השני. במהלך ימי ההיטהרות מבלים המשתתפים את רוב זמנם במקדשים כשהם שקועים בתפילות ובמדיטציה.

עם זאת, בפוקט לוקחים את הסגפנות צעד אחד קדימה, והפסטיבל המתקיים בעיר ידוע לשמצה בשל מגוון טקסי השחתת הגוף באמצעים שונים ומשונים.

ראו הוזהרתם – אלו אינם מראות לבעלי לב חלש!     (התמונות הבאות אינן קלות לצפייה)

במהלך הפסטיבל, המאמינים אשר הגיעו לדרגה רוחנית גבוהה מזמנים את רוחות האלים לגופם והופכים ל-Ma Song – "שליחי האלים".

הם נכנסים לטראנס עמוק ולמעשה שרויים במצב שבו אינם חשים כל כאב ומאמינים כי הם מוגנים ע"י הרוחות מפני צלקות. במצב זה עם מחוררים את הגוף ומשפדים עצמם בשלל חפצים (החל מחרבות וכידונים וכלה בחפצים שונים ומשונים) מתוך אמונה כי הקזת הדם הינה מטהרת.

כך, עדיין במצב של טראנס עמוק, הם צועדים בתהלוכה, שמובילה אותם ממקדש אחד למשנהו, ובכך, מתוך הקרבתם האישית, הם מביאים ברכה לכלל משתתפי הפסטיבל. 

שימו לב, בסרטון הבא כיצד ניתן לראות בבירור שהם נמצאים במצב של טראנס עמוק, ועל כן הם מלווים במאמינים נוספים, שמלווים אותם לאורך המסלול, ושומרים עליהם. 

על פי האמונה המקומית, פסטיבל זה הינו אמצעי להביע קורבן אישי עמוק, כדי לרצות את האלים. בנוסף הם מאמינים כי ההיטהרות במשך תשעת ימי הפסטיבל תעזור למאמינים לנהל חיים מאושרים ובריאים במהלך השנה הקרובה. מעין התחלה נקייה וטהורה יותר שתסמל את עתידה של השנה הקרובה כולה.

מתפללת לשנה טובה וטהורה

הפסטיבל של פוקט הוא אירוע סיני יותר משהוא אירוע תאילנדי. 

הפסטיבל הצמחוני, המכונה בתאילנד Kin Je ("לאכול צמחוני") הובא לפוקט מסין על ידי המהגרים שהגיעו בסוף המאה ה-18 כדי לעבוד במכרות הבדיל הגדולים הפזורים באזור. יש הטוענים כי בהשוואה לעבודה המפרכת במכרות, הייסורים שנוטלים על עצמם משתתפי הפסטיבל הם תענוג אמיתי.

כורי פחם סיניים בפוקט, 1905 (צילום ארכיון)

סיפור הרקע של הפסטיבל מתחיל בשנת 1825 כאשר מגפת מלריה קשה פגעה בקהילה המקומית בפוקט, כשהיא גובה קורבנות רבים. אומנים מלהקת אופרה סינית אשר הגיעו לסיבוב הופעות, קבעו כי המגיפה המשתוללת בקהילה היא תוצאה של אורח חיים לא בריא הכולל אכילת בשר, שתיית אלכוהול, זנות, אלימות מילולית, רמייה ואף רצח – אשר כל אלו הרגיזו את האלים מאד ולכן המגיפה היא עונש על כך. חברי הלהקה לימדו את הקהילה לערוך טקסי טיהור הכוללת תזונה צמחונית קפדנית ותפילה מתמשכת אל תשעת האלים הקיסריים, תוך ניהול חיי משפחה מהוגנים וזאת כדי להבטיח טיהור מוחלט של נפשם וגופם. ואכן, המגיפה נעלמה כלעומת שבאה.

מאז, הפסטיבל הצמחוני נותר בפוקט, היכה שורשים וממשיך לשגשג גם היום, כמעט 200 שנה לאחר שנוצר.

סינים בפוקט, תחילת המאה ה-20 (ארכיון)

ועתה גילוי נאות למי מכם שירצה לפקוד את הפסטיבל המרתק אך ביזארי זה:

הפסטיבל מתקיים בכל שנה בסביבות חודש אוקטובר, המסמן את סופה של העונה הגשומה. רוב הסיכויים שאם תרצו לצפות בפסטיבל תצטרכו להכין את עצמכם לחוויה רטובה במיוחד. רוב הימים ירד כאן גשם זלעפות, אשר ירד בכמויות על המשתתפים, ואכזב מלבדם, בעיקר את הצלמים, שהתקשו להוציא את המצלמה מבלי להרטיבה.

על כן מומלץ בחום להצטייד במעילי ניילון ארוכים, שקית ניילון להגן על המצלמה (השתמשתי בכובע הרחצה של המלון…) ובעיקר – הרבה סבלנות והבנה שזו הולכת להיות חוויה מיוחדת במינה ולא פחות מכך – רטובה. 

ככה זה באמת נראה בשיא הגשם…..

ספוגה עד לשד עצמותיי...

רוצים להתחמם עם מרק תירס תאילנדי בטעמים פיקנטיים עשירים?  הקליקו אל המתכון

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן