תהלוכת המסתורין הקודרת של פסחא, טראפני סיציליה

האביב מגיע מוקדם לסיציליה. האוויר מתמלא ניחוחות של פריחה והצבעוניות מכסה את מרחבי הטבע.

עדיין לא משוכנעים? קבלו 10 סיבות לנסוע לסיציליה דווקא באביב!

תקופת האביב בסיציליה היא גם עונת החגים, התהלוכות והפסטיבלים, אשר כמעט כולם קשורים לחג הפסחא. 

רוצים לדעת עוד על הקשר המפתיע בין חג פסחא הנוצרי וחגיגות האביב הקדומות? לחצו כאן

התושבים המקומיים מקיימים באדיקות מסורות נוצריות עתיקות שנשמרו מאות שנים, והביקור באי,  דווקא בתקופה זו יעניק לכם חוויה עוצמתית ובלתי נשכחת.

במהלך השבוע הקדוש מתקיימות בכל המדינות הקתוליות תהלוכות דתיות מלאות הדר והוד המנציחות את הפסיון: סיפור ייסוריו, מותו ותחייתו של ישוע הנוצרי. 

בתרבות העממית של סיציליה שמים דגש מיוחד על שחזור תיאטרלי מלא פתוס: המיסטריה – מסורת הדרמה הדתית שהייתה נהוגה בימי הביניים המאוחרים. 

רבים ממאפייניה: הדמויות, התלבושות והאביזרים – כולם ברוח התקופה בה נצלב ישו, עת הייתה ארץ ישראל תחת שלטון רומי. 

יום שישי הטוב (Good Friday) הוא היום האחרון בחייו של ישו. לאחר שנשפט ונאסר ע"י הרומאים, הוא מובל בנתיב הייסורים (ויא דולורוזה), נצלב על גבעת הגולגולתא בירושלים ונקבר בחופזה (לפני כניסת השבת). 

זהו יום של אבל עבור המאמינים והם מקיימים ברחובות תהלוכות מפוארות וקודרות.

תהלוכת המסתורין בעיר טראפאני היא מסורת דתית עתיקה בת  400 שנה ששורשיה ספרדיים. 

היא מתחילה בצהרי יום שישי הקדוש ומסתיימת רק כעבור יממה, ועל כן מהווה את האירוע הדתי העתיק הממושך ביותר בכל סיציליה (והשני באיטליה אחרי התהלוכה לכבוד אפיסיו הקדוש בסרדיניה שאורכת ארבעה ימים).

התהלוכה משחזרת את הרגעים המשמעותיים ביותר בימיו האחרונים של ישו, כפי שהם מתוארים בכתבי הבשורה של הברית החדשה, באמצעות 20 מיצגים גדולים וכבדים הנישאים ע"י קבוצות גברים המשויכות לגילדות מסורתיות בסיציליה.

הגברים נושאים על כתפיהם את הפסלים הכבדים לצלילי מוזיקת רקוויאם ייחודית מכשפת, ומתקדמים בכבדות בצעדים איטיים: 3 צעדים קדימה ושניים לאחור, כשהם מתנדנדים מפעם לפעם מצד לצד – וזאת כדי לחוות בעצמם את הסבל, הייסורים והיגון של ישו תחת משקלו של הצלב.

הם נאחזים זה בזה בחוזקה, תומכים איש ברעהו וחולקים יחדיו את נטל המשא הכבד.

כך הם מתקדמים באיטיות, צעד אחר צעד – עד למשמע קולו של רעשן-עץ המסמן להם להניח את משקלם ולנוח מספר דקות, במסעם המפרך שעתיד להימשך שעות ארוכות אל תוך הלילה. 

תהלוכות המסתורין מאפשרות למאמינים להשתתף באופן פעיל בטקסים ולבטא באופן כנה את רגשותיהם האותנטיים. המראות והצלילים של אירוע קודר זה מותירים רושם עז בכל מי שמשתתף או צופה באירוע זה.

להרצאה על סיציליה, מסורותיה העתיקות וחגיגות הפסחא שלה: "מחול השדים" 

רוצים לחוות בעצמכם את הטעמים של סיציליה – קבלו מתכון קליל ושחיתותי של …. קנולי סיציליאני? 

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן