היכרות ראשונית עם פנמה

פנמה היא פנינה שעדיין לא התגלתה. בניגוד לשכנתה, קוסטה ריקה – התיירות ההמונית טרם הגיעה לכאן ולכן תוכלו ליהנות מחוויה אותנטית במדינה יפיפייה עם אוצרות טבע מדהימים ולא פחות חשוב, תושבים מקסימים המשמרים בגאווה את מסורות העבר של תרבותם, בעיקר הקהילות  הילידיות.

המפגש הראשוני עם פנמה סיטי מפתיע: עיר קוסמופוליטית תוססת עם קו רקיע עתיר בגורדי שחקים שמזכיר את ניו יורק (מספר גורדי השחקים בפנמה סיטי הוא השלישי באמריקות, אחרי ניו יורק ושיקאגו) לצד הרובע הקולוניאלי העתיק של העיר, Casco Antiguo, שיקסים אתכם בסמטאותיו הציוריות.

בשיטוט ניחוח בעיר העתיקה תוכלו להתרשם מן הכיכרות, הכנסיות והמבנים האדריכלים המרשימים אבל גם מאומנות הרחוב העכשווית ורגעים אותנטיים שישבו אתכם בקסמם הפשוט.

 

הניגוד בין ישן לחדש יתגלה בפניכם שוב ושוב:

אם זו ארוחה במוסד קולינרי מיתולוגי של העיר שהוקם בשנת 1875: "Cafe Coca cola" – דיינר של פעם, כולל המלצריות מהדור הישן ותושבים שפוקדים את המקום באופן קבוע כבר עשרות שנים

ולעומת זאת קוקטייל בשעת השקיעה באחד מהברים המתוחכמים (Casa casco) הממוקמים על גגות הבניינים ומשקיפים על העיר העתיקה וקו הרקיע המרשים שלה על רקע מוסיקה נעימה ואנשים יפים.  

מלבד עיר הבירה, פנמה מציגה למבקרים בה מגוון נופים ותרבויות, וניכר כי למסורת יש חשיבות עצומה עבור התושבים, המשמרים את מסורות העבר בגאווה גדולה ומציגים את הייחוד והיופי של כל אחת הן:

אם אלו בני הגונה (Guna) הגאים המתגוררים בקומרקה (טריטוריה) עצמאית לחלוטין – מעין מדינה בתוך מדינה, בארכיפלג Guna Yala (לשעבר סן בלאס). זהו אחד המקומות היפים בעולם עם מאות איים קטנטנים עם חול לבן ועצי קוקוס, אשר מי הטורקיז של הים הקריבי נושקים להם, ממש כמו גלויה ציורית או שומר מסך.

זוהי חברה מטריארכלית , בה הנשים מנהלות ביד רמה את     חיי היומיום, כשהן לובשות בגאווה את תלבושתן הייחודית ואת עבודות היד המפורסמות שלהן – בדי המולה (Mola), המשמרים את תרבותם ואמונותיהם האנימיסטיות.

לעומתם, בני האמברה (Emberá) הם אנשי נהרות, והנהר מהווה חלק בלתי נפרד מאורח חייהם. הם מתגוררים על גדות הנהר באזור הפארק הלאומי Chagres, מרחק שעה נסיעה מפנמה סיטי הסואנת, עתירת גורדי השחקים. למרות הקרבה לעיר הבירה המודרנית, הם ממשיכים לשמור את התרבות והשפה הילידית שלהם, את השירים והריקודים המסורתיים, ומעל לכל, הכבוד שהם רוחשים לעולם הטבע.  

עד היום הם ממשיכים לעטר את גופם בדיו שחור המופק מפרי היגואה (Jagua) באמצעות מקלות במבוק דקים, כשהם יוצרים צורות ועיצובים גאומטריים שהועברו מאבותיהם, ואלו, על פי אמונתם מגנים עליהם מפני רוחות רעות  (וגם מקרני השמש).   

זהו צבע זמני אשר נשאר על הגוף במשך שבוע עד שבועיים, ואם תרצו הם ישמחו לעטר את גופכם בציור מקועקע שכזה.

בני Guaymi המכונים  Ngäbe Buglé מתגוררים בעומק היערות אשר ברמות הגבוהות של מחוז צ'יריקי.

הם מעולם לא נכנעו לספרדים ונלחמו בהם עד להתמוטטות השליטה הספרדית באזור. כאשר פנמה הפכה עצמאית מספרד והצטרפה לקולומביה בתחילת המאה ה-19 הם נותרו מבודדים בהרים ועד היום רבים מהם חיים בבקתות פשוטות, מנותקים ממים וחשמל.

רוצים לשמוע על החיבור המפתיע של הבני האמברה לסוכנות החלל נאס"א והמסע לכיבוש הירח?

קבלו הצצה לכפרם של בני האמברה וסיפורם הלא ייאמן (כתבה Ynet)

 

הנשים הלבושות בשמלות צבעוניות ארוכות, ידועות בכישורי יצירת התיקים הצבעוניים משלהם הנקראים צ'אקארות, המבטאים בעיצובים שלהם חלק מהרוחניות והמיתולוגיות של אבותיהם.

בני הנאסו (Naso Tjër Di) חיים עמוק ביערות הגשם בצפון מערב פנמה על גבול קוסטה ריקה לאורכו של נהר Teribe כבר למעלה מ-500 שנה. לא במקרה משמעות שמם בשפה המקומית היא "המים של סבתא".

בנוסף, זוהי הקבוצה הילידית האחרונה שנותרה ביבשת אמריקה שיש לה מונרכיה פעילה ומתפקדת, כולל מלך שנבחר משושלת סנטנה.

הקקאו, אותו הם מגדלים ומעבדים –  ממלא תפקיד חיוני בחיי היומיום שלהם ולעיתים קרובות גם כאמצעי ריפוי ובמהלך חגיגות וטקסים שבטיים.

בארכיפלג בוקאס דל טורו (Bocas del Toro) הממוקם בחוף הקריבי במערב פנמה, תוכלו ליהנות מאווירה  אפרו- קריבית – עם בתי העץ הצבעוניים, תושבים מולאטים חייכניים, אוכל קריאולי משובח והניב המתנגן שתשמעו ברחובות, שיגרום לכם להרגיש כאילו עשיתם קפיצה לג'מייקה 

מן הצד השני, בחוף האוקיינוס השקט נמצאת העיירה הקטנה פלאיה ונאו (Playa Venao), הממוקמת במפרצון קטן ומבודד. כאן תיהנו מחופים שלווים עם אווירה היפית משוחררת ונינוחה כשמרכז החיים נע סביב גלישת גלים, שאפשרית כמעט לאורך כל השנה.

בעשור האחרון פלאיה ונאו משמשת בית לקהילה ישראלית אשר הולכת וגדלה מדי שנה.   

אבל ללא ספק גולת הכותרת של הביקור שלי בפנמה היא הקרנבל וכפי שתיווכחו לגלות, תושבי פנמה אוהבים לחגוג מכל הלב והנשמה.

כולם, מגדול ועד קטן, יוצאים לרחובות לבושים בתלבושות תואמות ומצוידים בכלי נגינה והרבה שמחת חיים. יחד הם שרים, מנגנים, רוקדים, שותים ומתפרקים – כמו שאפשר רק בקרנבל..

פרטים מעשיים:

  1. איך להגיע? ניתן לטוס מישראל עם עצירת ביניים באירופה או ארה"ב. אין טיסות ישירות לפנמה.
  2. מתי?  העונה היבשה נמשכת מינואר עד אפריל. תאריכי הקרנבל משתנים מדי שנה, אך לרוב הוא יחול בחודש מרץ.
  3.  ויזה – ישראלים מקבלים אוטומטית בכניסה לפנמה ויזה ל-180 יום
  4. מטבע – בלבואה (B) אבל כולם משתמשים בדולר אמריקאי.
  5. שפות – ספרדית ואנגלית.
  6. שעון – פנמה מאחרת את ישראל בשבע שעות.
Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן