סן כריסטובל, מקסיקו: כל ההמלצות לעשות ולאכול

סן כריסטובל ובשמה המלא, סן כריטובל דה לאס קאסאס (San Cristóbal de Las Casas) היא עיר קולוניאלית השוכנת בעמק יפיפה במדינת ציאפס אשר במקסיקו. היא הוקמה בשנת 1528 ונקראת על שם הגמון ספרדי (בארטולומה דה קאסאס) אשר היה הלוחם הספרדי הבולט ביותר לזכויות הילידים בתקופה הקולוניאלית.

העיר עלתה לכותרות בעולם בשנת 1994 כשצבא המורדים הזפאטיסטים בחר בה כאחת מהערים הראשונות למהפיכה המקסיקנית ולמאבק עבור זכויות ילידי מדינת צ'יאפס, אחת המדינות העניות במקסיקו.

כיום היא משמשת כמוקד משיכה מרכזי למטיילים בצ'יאפס, ועדיין שומרת על רוחה החתרנית בשל ריכוז גבוה של אמנים ופעילים חברתיים, מקסיקנים וזרים גם יחד. סימנים לפעילותם תוכלו למצוא בכתובות הגרפיטי החתרניות החבויות בינות לציורי הקיר המרהיבים הפזורים ברחובותיה. (ראו מצגת בהמשך)

העיר מצטיינת בריבוי אמנים, ומציעה הרבה אטרקציות לחובבי האומנות: גלריות, חנויות מיוחדות, שווקים מגוונים ושלל אפשרויות קולינריות, רבות מהן מנוהלות ע"י זרים שהתאהבו בעיר והשתקעו בה, כשהם מביאים עימם טעמים וניחוחות שמשתלבים נהדר במקסיקו.

מה לעשות: 

1.  Free walking tour

כשמו כן הוא: סיור חינם באנגלית שנערך ע"י מדריכים מקומיים, אשר יעניק לכם הכרות אותנטית עם העיר וההיסטוריה שלה, כולל ביקור בחנויות אמנות ושווקים, טעימות קולינריות וסודות שרק המקומיים מכירים.

הסיור נערך פעמיים ביום ואורך 3 שעות  (10:00, 17:00). נקודת המפגש היא בצלב העץ מול קתדרלת סן כריסטובל (Plaza della Paz). 

זוהי הזדמנות נהדרת להכיר את העיר מבעד לעיניים מקומיות וגם להכיר תיירים אחרים מהעולם. בתום הסיור מקובל ורצוי לתת טיפ, כאות הערכה וכתמריץ למדריכים.   לפרטים

2. שוק האומנים של סנטו דומינגו (mercado de artesanias de santo domingo) 

שוק מלאכות היד ההומה נמצא במרכז העיר, מסביב לכנסיית סנטו דומינגו הצבעונית. השוק פתוח מדי יום החל מהשעה תשע בבוקר ועד שמונה בערב, והכניסה אליו חופשית.

זהו אחד המקומות הזולים ביותר לרכוש מגוון מלאכות יד של הילידים המקומיים: בדים ארוגים ביד, בגדים מסורתיים, תכשיטים כולל שרף הענבר הייחודי לצ'יאפס, פסלונים, שטיחים, ערסלים, מזכרות ועוד.

גם אם אינכם מתכוננים לרכוש דבר אל תחמיצו שיטוט בין הדוכנים שיעניק לכם חוויה צבעונית מסחררת חושים. אבל לא נראה לי שתעמדו בפיתוי לא לקנות משהו…

Av. 20 de Noviembre s / n, Barrio del Cerrillo,

3. חנות גלריה ארטיה (Arteria Chiapas Galleria) 

חנות גלריה זו היא אוצר בלום עבור חובבי אמנות. הכניסה הצנועה אליה לא מכינה אתכם לשפע המהמם של יצירות אומנות מכל הסוגים, שיקדמו את פניהם בקקפוניה של צבע וטקסטורות: ציורים, פסלים, הדפסים, צילומים, אמנות דתית, מלאכות יד, כלים שימושיים ועוד.

הרעיון שעומד מאחוריה הוא קידום אמנים מקומיים צעירים מצ'יאפס, שיצירותיהם משקפות את ההקשר בו הן נוצרו. חלק מהאמנים הם אוטודידקטים, אחרים בעלי הדרכה אקדמית, אך כולם יוצרים מתוך כוונה לבטא באופן אמנותי את זהותם, לעיתים עם ראייה ביקורתית של הסביבה והשיח הפוליטי.

באתר האינטרנט שלהם תוכלו לקרוא את הביוגרפיות של האמנים הצעירים וכן לרכוש מיצירותיהם באופן מקוון.  

כתובת: Real de Guadalupe 118, Barrio de Guadalupe

4. Karani art 

עוד מקום שבו תוכלו להתרשם באופן אמנותי מהתרבות המקומית היא החנות הזו אשר ממוקמת בסמוך לכניסה אל רחוב גואדלופה השוקק חיים. כאן תוכלו למצוא יצירות גרפיקה שעוצבו ע"י אמנים מקומיים שמציגות את הערכים, המסורות והסמלים הלאומיים של התרבות המקסיקנית.

 

החנות מציעה חולצות קצרות וארוכות לנשים, גברים וילדים, מסיכות לפנים, חוברות צביעה ועוד.

באופן זה מצליחים לשמר בצורה מודרנית, יומיומית ושמישה את התרבות והזיכרונות המקומיים. 

תוכלו לרכוש הכל גם ישירות מאתר האינטרנט שלהם באופן מקוון.

כתובת: Real de Guadalupe #61

5. Bad People 

כששמעתי את שם החנות, לא ממש רציתי לבקר בה, אבל הסקרנות שלי גברה ומהרגע שחציתי את סף הכניסה, עשיתי מסע בזמן לעולם שכולו רטרו.  הסלוגן שלה "העתיד היה אתמול" רומז על תכולתה.

 חבורה של צעירים היפסטרים שעושים כבוד לוינטאג' ואופנה בת קיימא, ומוכרים שלל חפצים מיד שניה, שלישית או יותר. תוכלו למצוא כאן את כל סוגי הבגדים של מותגים טובים במחירים מצחיקים, נעליים, אביזרי אופנה סטיקרים, סיכות, פוסטרים וגם תקליטי ויניל, חלקם נדירים. 

 אם אתם תומכים באקולוגיה, או סתם מכורים לנוסטלגיה כמוני, אל תעזו לפספס את הפנינה הזו. פתוח כל יום, למעט יום א, בשעות 10:00-20:00. כתובת: Flavio A. Paniagua 2.          לינק לעמוד הפייסבוק של החנות

6. Caktuz San cristobal

חנות מגניבה שנתקלתי בה לגמרי במקרה, משום שמה שמשך את עיני בחלון הראווה הייתה בובה מפתיעה.

מתי בפעם האחרונה ראיתם בובה של קשישה מקומטת וחייכנית?!

בחנות זו אמנם נמכרים בגדים, אבל מה שמייחד אותה הן מגוון בובות לא קובנציונליות שלא רואים באף מקום אחר. מבובות של תינוקות שנראים אמיתיים לחלוטין ועד בובות עם קורטוב של ציניות בדמות מליפיסנט, אדונית הרשע ובובות צ'אקי מעוררות אימה. פתוח מדי יום (למעט ראשון) בין השעות 10:00-20:30. 

כתובת: Hermanos Domínguez 6, Sta Lucia

7. La sagrada paz

בחנות קטנה זו, שמשמעות שמה: "השלום הקדוש", נמכרות מלאכות יד שיצרו נשים מקומיות כדי לעזור בקידום המאבק הזפאטיסטי, ובעיקר חיזוק מאבקן של הנשים המורדות.

"כאשר אישה מתקדמת , שום גבר אינו חוזר לאחור" – אומר הכיתוב משמאל. 

הצבא הזפטיסטי לשחרור לאומי (EZLN) היא קבוצה מהפכנית חמושה שבסיסה בצ'יאפס. היא מורכבת ברובה מילידים בני המאיה, אך יש לה תומכים גם בקהילה הבינלאומית.

לא משנה אם אתם עושים זאת ממניעים פמיניסטים או מתוך רצון לתמוך במאבק לזכויות הילידים – כל רכישה שלכם בחנות זו תסייע למאבקם, וגם תשאיר בידיכם מזכרת אותנטית מרגשת מפעילות מחאתית חשובה.

חשוב לציין, משום שהם נרדפים ע"י השלטון המקומי, המוכר היה מעט חשדן וסירב לבקשתי  לצלם, ועל כן חשוב לשמור על רגישות, ולהבין את הנסיבות שבהן החנות והמאבק מתנהלים.

פתוח בכל יום (למעט ראשון) בין השעות 10:30-21:00. כתובת:  Calle Real De Guadalupe #45

8. מוזיאון נא בולום (Na Bolom Museum) 

במשך שנים שימשה אסיינדה זו כביתם של טרודי ופרנץ בלום (Trudy & Frantz Blom): אנתרופולוגית וצלמת שוויצרית וארכיאולוג דני, שהכירו ונישאו בצ'יאפס – כשהם מייעדים את שימור הגונגלים ומורשת הילידים (בעיקר בhgr vdaoגונגל לקנדון) למפעל חייהם.  

הבית משמש כיום כמוזיאון ומרכז מחקר לתרבות הילידית ומוצגים בו חפצים מקוריים וצילומים רבים שנעשו באמצע המאה הקודמת. הסיור בחדרים השונים ובחצר הנעימה הם חוויה מענגת בפני עצמה. המקום כולל ספריה עצומה, מלון, מסעדה, חנות מזכרות ומשתלה גדולה שמעניקה זרעים בחינם כדי לפצות על כריתת העצים בג'ונגלים. 

פעילותה של טרודי בלום עוררה בי השראה להמשיך את מורשתה, ולכן יצאתי בעקבותיה אל עומק הג'ונגלים כדי למצוא ולהכיר מקרוב את צאצאיהם של אותם שבטים, בני המאיה האחרונים שחיים ביערות הגשם כאבותיהם ונלחמים על שימור הג'ונגל הנכחד, ועל הישרדות מורשתם המפוארת וטקסיהם העתיקים שעומדים להיעלם מהעולם.

תרומות לקרן המוזיאון יתקבלו בברכה.

פתוח כל יום בין 09:00-19:00. 

Av. Vicente Guerrero 33, Barrio del Cerrillo

9. ציורי הקיר של סן כריסטובל 

אולי זה אור ההרים הבהיר או שמא ריבוי האמנים שחיים בעיר – סן כריסטובל מקרינה עוצמה יצירתית מיוחדת.

מענג ללכת לאיבוד ברחובות האבן, לספוג את האווירה, לחוות את אמנות הרחוב שמלבד הצבעוניות העוצמתית מעבירה את מסרים חשובים.

ציורי הקיר, בדומה לאלו בעיירה אורגוזולו (Orgosolo) אשר בסרדיניה, מספרים את סיפורם וזהותם של התושבים המקומיים. הם משמשים כסוג של מחאה, תעמולה פוליטית, שיקוף דעות ובעיקר משמרים את התרבות והזיכרונות המקומיים.

10. יום של חסד לזכר אוריאל שוהם

http://com/casadeyagilzimmersיגיל שוהם הוא ישראלי שחי בסן כריסטובל למעלה מעשרים שנה ומשמש עוגן לכל הצעירים הישראלים שמגיעים לעיר. מלבד אכסניה (קאסה דה יגיל), צימרים ומסעדה הוא מפעיל חברת טיולים ובתכלס משמש כאבא רוחני שנותן רוח גבית לישראלים שמבקרים בעיר.

אבל מאחורי האיש הגדול והקולני הזה עם החיוך הגדול מסתתר סיפור עצוב. בנו הקטן, אוריאל נפטר לפני 4 שנים מדום לב והוא בן 8 בלבד. את הכאב הגדול והצער תיעל יגיל לפעילות צדקה מרגשת לזכרו של אוריאל, הילד הרגיש ומלא הקסם שאיבד.

בימי ראשון הוא מאגד את הצעירים הישראלים ויחד הם נוסעים לחלק כריכים ופירות לילדים המקומיים בכפר המאיה הסמוך, צ'אמולה. ומי שלא ראה את הידיים הקטנות הללו, שמבקשות כל פרי, גם אם הוא מעט מעוך או רקוב – לא מבין עד כמה מעשה החסד הזה הוא משמעותי עבורם.

מלבד שיעור חשוב לצעירים שלנו, יש פה מעשה אנושי שמרחיב את הלב ומלמד אותנו על חמלה ואנושיות. בטוחה שאוריאל הקטן צופה בנו מהשמיים בחיוך גדול… 

להצטרפות:  יום של חסד לזכר אוריאל

מה לאכול:  (המלצות קולינריות ומנות נבחרות)

1. La Viña De Bacco 

משמעות שמו של בר יין מדליק זה היא "הכרם של הבקבוק" והוא מזכיר בסגנונו בר טפאס ספרדי. כאן תוכלו ללגום יין זול וטעים (החל מ25 פזו, שהן דולר אחד!), ועל כל כוס יעניקו לכם הבעלים בנדיבות טאפאס ופופקורן בחינם. 

מלבד זאת, זהו ללא ספק המקום הכי טוב לשבת ולצפות במתרחש ברחוב הראשי: מופעי רחוב, רוכלים, צעירים מקומיים ותיירים מכל רחבי העולם. טיפ אישי ממני – אל תחמיצו את הלזניה המצוינת, שמסגירה את המוצא האיטלקי של אחד מהבעלים. טובה יותר מזו שאכלתי באיטליה! פתוח בכל יום מהשעה 13:00 ועד חצות. 

כתובת: Real de Guadalupe 7.        לינק לעמוד הפייסבוק

2.  Cocoliche 

 nסעדה חמודה באווירה נעימה ושירות נינוח ומסביר פנים.

המנה שהכי אהבתי בה היא סלט קיסר עם עוף – מנה גדולה ועשירה שכללה חסה, עוף בגריל, קרוטונים, עגבניות שרי, פרמז'ן ורוטב קיסר ביתי שהיה פשוט מעולה. ליקקתי את הקערה!  

מלבד זאת, המקום מציע מגוון רחב של מנות נדיבות מאוד במחירים טובים כגון: מרקים, כריכים, פסטות ועוד. פתוח כל יום בין השעות 12:30-23:30. כתובת: Av Cristóbal Colón, Real de Guadalupe 3-a   לינק לאתר אינטרנט

3. La Papaya Milagrosa

הדרך הכי בריאה לפתוח את הבוקר: קערת בריאות עשירה ומגוונת, שתוכלו להרכיב לבחירתכם, והיא תיתן לכם בוסט של אנרגיה מרעננת להמשך היום.

בחנות זו למיצים, ירקות ופירות – הבעלים הידידותי ישמח לעזור לכם בבחירה מכל השפע המסחרר בחנות וימליץ על שילובי מיצים טריים.  אפשר לרכוש גם ירקות ופירות, זרעים ואגוזים טבעיים, קונפיטורות, שוקולד ועוד.

פתוח כל יום (למעט ראשון) בין השעות 09:00-17:30. כתובת: C. Guadalupe Victoria 6   לינק לפייסבוק 

מתחם סן אוגוסטין  (Esquina San Agustín)

לא במקרה קראנו למתחם המיופייף הזה: "השרונה של סן כריסטובל".

כאן תמצאו מגוון רחב של מסעדות במחירים פחות עממיים אבל באיכות סופר גבוהה, והאוירה במתחם עצמו מעניקה לכם תחושה של ביקור בבועה מנותקת ונהנתנית.

שתי מקומות שאהבתי במיוחד, ופקדתי בכל פעם שרציתי קצת פינוק קולינרי:

4. Bangcook Thai

למי שמתגעגע לטעמים תאילנדים –  זו ההמלצה שלי. ולא רק אני חושבת כך, משום שמסעדה תאילנדית זו זכתה להיות בחירת המטיילים של טריפאדוויזר לשנת 2020. אחת מהסיבות היא השירות האדיב יוצא הדופן. עוד לפני שתזמינו יגישו לכם לשולחן מתאבנים: צ'יפסים ארוכים של בטטה מטוגנת ולצידה רוטב סלסה חריף. הצבעוניות המטריפה והטעמים העזים יפתחו לכם את התיאבון. 

המנה שהכי אהבתי היא סום טאם  – סלט פאפאיה ברוטב הדרים שעושה כבוד למנה המקורית, וגם מנת הבקר טרטר הייתה לא רעה ולקחה אותי לעולמות אוריינטליים.

פתוח כל יום בין השעות 13:00-23:00,      לינק לעמוד הפייבוק

5. Mercado de Carne Parrilla

מלבד העיצוב המהמם, המקום הוא מקדש לאוהבי הבשר שעולים אליו לרגל בשביל הסטייקים המשובחים.

ההמלצה שלי היא דווקא la gran hamburguesa de Mercado – מנת המבורגר שחיתותית (250 ג') עם בקר באיכות מעולה (ולחוטאים בתוספת גבינה) בתוך לחמנייה בעבודת יד – שיגמור לכם על הדיאטה, אבל ללא שום חרטות.

פתוח כל יום בין השעות 13:00-23:00, לינק לעמוד הפייסבוק

6. El Caldero

זהו המקום האידיאלי להגיע אליו בימים הגשומים והקרים של סן כריסטובל. מקום אהוב על המקומיים עם אווירה חמה ומנות נדיבות שיעטפו אתכם בתחושה של בית. 

המנה האהובה עליי קרויה כשם המקום ("הקדירה" בספרדית) – קדירה ענקית ומהבילה של מרק סמיך של שעועית שחורה, צ'וריסו, בייקון וצלעות, המוגשת לצד ירקות טריים, נאצ'וס ורטבים בכל דרגות החריפות.

ראו הוזהרתם! לא לגעת בהאבאנרו, אם אין לכם עמידות חזקה לחריפות!! 

כתובת: Av Insurgentes 5-A, Zona Centro,    לינק לעמוד הפייסבוק

7. Cacao Nativa

אני מודה, אני מכורה לקפה שלי בבוקר ומאז גיל 8 לא שתיתי קקאו, אבל אחרי שטעמתי את משקה הקקאו הגולמי הזה, הפכתי למכורה, ומאז לא החמצתי שום הזדמנות לשתות שוב את המשקה העשיר הזה, שהעניק לי טעמים מעולם אחר.

תוכלו לבחור בין משקאות קקאו בריכוזים שונים של קקאו החל מ33% (קלאסי) ועד 100% (מאיה). באופן אישי העדפתי את הילידי (Nativa) שכלל 50% ולא היה מתוק מדי.

עוד תוכלו לרכוש במקום שקיות קפה טחון באיכות מעולה, דגנים מלאים, טבליות שוקולד (במתכון ייחודי של המקום שמכיל חתיכות של קקאו כדי שתוכלו להרגיש אותו במלוא עוצמתו) ובטעמים שונים כמו מנטה, שקדים או הל, ואפילו טרוף שוקולד קטן ושחיתות במיוחד.

פתוח כל יום בין השעות 07:30-22:30, כתובת:Real de Guadalupe 1    לינק לעמוד הפייסבוק

8. El Horno Magico

לא במקרה המקום נקרא: "תנור הקסם" – זוהי מאפייה מקומית שמדי בוקר הייתי ממתינה בקוצר רוח מול הדלת לפתיחתה, כדי להינות ממיטב המאפים הצרפתיים שיצאו חמים וטריים הישר מן התנור.

יש פה הכל: מאפים מלוחים ומתוקים, עם או בלי גבינות ובתיבולים שונים, והכל במחירים שווים לכל נפש ובאיכות מעולה. הכי אהבתי את בגט הגבינה הפריך, עם גבינה מצויינת בפנים ומעל.

שילוב קטלני לבוקר עם משקה קקאו (ראו המלצה מעלה). פתוח כל יום בין השעות 08:00-20:00. 

כתובת: Gral. M. Utrilla 7,     לינק לעמוד הפייסבוק

9.Trattoria Italiana 

מי שמכיר אותי יודע על חיבתי לאיטליה, וסרדיניה בפרט. כך שאני רושמת את ההמלצה הזו ברגשות מעורבים.

מדובר בטראטוריה (מסעדה בסגנון עממי) איטלקית בעיצוב משפחתי חמים ונינוח, שבאמת לוקחת אותך אל איטליה. גם התפריט המצוין מעלה את רף הציפיה.

הגענו ארבעה וקיבלנו את המנות אחת אחת, כשכל מנה מגיעה לשולחן ורק לאחריה השף מתחיל את הכנת המנה הבאה. השף אלסנדרו הוא המוח היצירתי והאסתטי של המסעדה, אבל מעט קצר רוח ונרגז. כשהערנו לו לאחר שעה של המתנה על הקצב האיטי, זכינו למענה זועף.

אבל אם תצליחו להתגבר על השירות האיטי והבעלים גס הרוח – תקבלו חוויה קולינרית מופלאה. מנת רביולי אגס וגורגונזולה ברוטב אגוזים הייתה פשוט חלומית, לא פחות!  אין ספק שזהו "מטבח של תשוקה", עתיר טעמים וניחוחות, שיסחרר את בלוטות הטעם שלכם.

פתוח כל יום בין השעות 13:30-21:30. כתובת: Dr. Navarro 10, Barrio del Cerrillo    לינק לאתר

10. מיץ תפוזים טרי מרוכלי הרחוב

נכון זו לא מסעדה ולא מנה מפוארת אבל רציתי לעשות כבוד וגם לתמוך ברוכלים המקומיים.

מכיוון שהמים של סן כריסטובל אינם ראויים לשתייה, מצאתי חלופה נהדרת, מרעננת ובריאה, עתירה בויטמין C, וזמינה בכל פינה. מלבד הקילוף האמנותי משהו של קליפות התפוזים, תקבלו תמורת סכום זעום מיץ תפוזים טרי שנסחט מול עיניכם ויוגש לכם עם חיוך רחב.

התענוג שלי בכל יום היה לחפש את מוכר הNaranja ("תפוז" בספרדית) החביב הזה, לספק לו פרנסה ולי משקה בריאות שנסחט באהבה.

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן