פלאיה דל כרמן, מקסיקו – המלצות ואזהרות

פלאיה דל כרמן (Playa del Carmen) היא עיירת חוף שטופת שמש בחצי האי יוקטן, מדינת קווינטה רו, מקסיקו.

בניגוד לקנקון, בה נוחתים רוב המבקרים במקסיקו – פלאיה קטנה יותר ופחות ממוסחרת ולכן שומרת על אווירה אינטימית נעימה. מלבד זאת המיקום שלה על חופי ריביירה מאיה פשוט מושלם: באמצע הדרך בין קנקון לטולום, וממש מול האי קוזומל. כך שלמעשה, היא מהווה בסיס נהדר לצאת ממנו לטיולי יום בכל האזור.

רוצים לקבל טעימה ממנה מקסיקנית קלילה ומרעננת לקיץ? הקליקו אל המתכון 

העיירה מציעה שפע של חוויות ושירותים. תוכלו למצוא פה הכל – חופים מדהימים, מגוון רחב של מסעדות, חנויות מכל הסוגים ובכל רמות המחירים, דוכני רחוב, וכמובן – חיי לילה סוערים, שישאירו אתכם ערים עד אור הבוקר….

הנה מספר המלצות לדברים שכדאי לעשות (וגם להימנע) בפלאיה:

מה לעשות: 

1. לראות ולהיראות בשדרה החמישית

רחובות העיר (calle) מסודרים בשתי וערב עם שדרות (Avenida) המתקדמות בקפיצות של 5, וכך – השדרה החמישית המפורסמת נפרשת במקביל לאורך קו החוף.

זהו מדרחוב עתיר בחנויות מכל הסוגים, מגוון מסעדות, דוכנים שונים המציעים למכירה ממלאכות יד ועד שזירת צמות ובעיקר הרבה ברים ומועדונים, שמהדהדים בקול עד השעות הקטנות של הלילה. זה ה- מקום להיות, לראות ולהיראות!

2. להעביר יום מגניב על החוף בפיוז'ן

זהו הבר/מסעדה הכי מגניב ברצועה של פלאיה, שיושב ממש על החוף. העובדה שהבעלים הוא ישראלי לשעבר, גולש חייכן בשם רותם, רק מעניקה לו נקודות יתרון נוספות.

מלבד האווירה המגניבה והאפשרות להכיר אנשים מעניינים שיושבים בשולחנות לידכם – תוכלו ליהנות מאוכל משובח, וללא ספק הישראלי הכי טעים בכל פלאיה: מסלט טאבולה מרענן (הפק"ל היומי שלי!) ועד מחבת שקשוקה מהחלומות.

בסופי השבוע יש תקליטנים שמנגנים סשנים מגניבים להנאתכם. בנוסף, תוכלו לקחת שיעורי גלישה במקום או לקבל מסג' מפנק. בכל לילה חותם את הבילוי מופע האש המפורסם. פתוח כל יום 08:00-24:00.   Calle 6 Nte, Centro 

3. לברוח מההמונים לחוף בתולי   

זהו הסוד השמור ביוקטן: La playa Xpu Ha . רצועת החוף היפיפיה הזו, שמרוחקת רק 25 דקות מהעיר (באמצע הדרך לטולום), ומציעה לכם בריחה אל חוף בתולי עם חולות לבנים ומים בצבע טורקיז. אפילו בעונות השיא המקום שומר על אווירה יחסית פראית.

מסעדות על החוף יציעו לכם דגים ומאכלי ים לצד בירה צוננת – מה שהופך עושה את המקום לאפשרות מושלמת להעביר יום שלם על חוף הים. (רק היזהרו מאורחים לא קרויים – ראו בסרטון…)

הכי נוח להגיע ברכב פרטי, והתרמילאים שבינינו, יכולים להגיע באמצעות קולקטיבו – מונית שירות שעוברת על הכביש הראשי תמורת 30 פזו (1.5$). https://www.laplayaxpuha.com/

4. להתרענן בסנוטות טבעיות  

במיוחד בתקופה שבה האצות משתלטות על חופי הים בריביירה מאיה  (ראו אזהרות בהמשך), הסנוטות (Cenotes) מערות תת קרקעיות גדולות מלאות במים מתוקים וצלולים – מהוות אופציה נהדרת לטבילה מרעננת וקרירה. בעבר הן שמשו את בני המאיה לטקסי פולחן דתי וכיום הן מציעות חלופה נהדרת לחופי הים, עם מים מתוקים צלולים.

Cenote Corazón del Paraíso

חצי האי יוקטן כולל יותר סנוטות מאשר כל אזור אחר בעולם ותוכלו לבקר בכמה מהן בטיול יום קצר לכיוון טולום (וחוף שפוחה המוזכר לעיל). 

חלקן פתוחות תחת השמש ומוקפות צמחייה פראית, אחרות בנויות כמערה אליה יורדים בסולם. בחלק אפשר לצלול לעומק עם בלוני חמצן ובאחרות תוכלו לשחות ולשנורקל. לאמיצים מבינכם, יש פלטפורמות עץ גבוהות מהן ניתן לזנק מטה אל המים, לתשואות הקהל המעודד.  

Cenote Azul
Cenote Cristalino

אהובה עלי במיוחד Cenote Corazón del Paraíso – סנוטה קטנה ופחות מוכרת (בצורת לב, ומכאן שמה) שתעניק לכם חוויה אינטימית ושלווה בחיק הטבע.

5. לפרוץ גבולות ב- Tequila Barrel

באמצע השדרה החמישית, בין רחובות 10-12, נמצא המוסד הוותיק של פלאיה מבחינת חיי הלילה, המציע מוסיקה מקפיצה ותמהיל מדויק בין תיירים למקומיים.

מדי ערב נערכים מופעים מרהיבים של צוות הברמנים ורקדניות מקצועיות, אבל גם המבלים עצמם, בעיקר כאשר ליבם טוב באלכוהול, מרשים לעצמם להשתחרר (ויעיד על כך הסרטון ממסיבת הרווקות…). 

כל בחורה שעולה לרקוד על הבר – מקבלת שוט טקילה חינם, וישנם שעות וימים שנשים לא משלמות כלל על משקאות אלכוהוליים.  פתוח מדי יום עד אור הבוקר.        5ta ave entre calles 10 y 12

מה לאכול:  (לא מקסיקני)

6. Marley Coffee

בית הקפה של מלון The five- מלון צעיר ולא מעונב, הוא ה-מקום לפתוח את הבוקר בוייב נינוח עם מוסיקת רגאיי וקפה מעולה. הוא שייך לרשת בתי הקפה שהקים זיגי מארלי, בנו של אגדת הרגאיי ובהשראתו.

האווירה הנינוחה במקום וסידור הספות זו לצד זו יאפשרו לכם לפתוח בשיחה בקלות עם היושבים לצדכם ולהכיר ידידים חדשים, בזמן שתיהנו מפולי הקפה מהמקומות הטובים בעולם: אתיופיה, ג'מייקה, מרכז ודרום אמריקה. 

מדי פעם ישנם אירועים פתוחים כמו מסיבת רגאי על הגג אליהם תוכלו להצטרף. פתוח כל יום 07:00-22:00 

10 Avenida Nte. & Calle 2 Nte

7. Yum Yum

במסעדה הזו תוכלו ליהנות ממטבח בינלאומי אסיאתי משובח, בתפריט המשלב מנות תאילנדיות, וייטנאמיות והודיות, אבל הסיבה האמיתית שאני פוקדת את המקום היא המיץ הירוק – משקה בריאות על בסיס תפוח, ג'ינג'ר, סלרי ועוד הפתעות סודיות. המראה שלו אולי מעט מרתיע אבל זהו הנשק הסודי שלי להעביר כל האנג אובר בקלות.  

פתוח כל יום 07:00-23:00.

10 entre calle 4 & calle 6, Centro

8. Euro Grill 

דוכן אוכל רחוב שנפתח לפני כשבע שנים על השדרה החמישית,  ומאז רק צובר אוהדים, כשהוא משמש כחלומו הרטוב של כל חובב נקניקיות תוצרת יד!  

כאן נצלות על הגריל הפתוח מגוון רחב של נקניקיות מרחבי העולם בטעמים שונים: צ'וריסו ארגנטינאי,   Bratwurst – נקניקיה גרמנית מבשר חזיר, frankfurter פרקנפורטר,  Chistorra ספרדית, נקניק איטלקי חריף,   נקניק פולני, נקניקיות בטעמי צ'ילי או שום – רק תבחרו את הנקניקייה שאתם מעדיפים, ותקבלו אותה מוגשת חמה בלחמנייה לצד כרוב כבוש, צ'ילי מוחמץ וחרדל.

פתוח כל יום 10:00-24:00. Quinta Avenida Nte. 5, Gonzalo Guerrero

 

9. Romeo

בלב שכונת "איטליה הקטנה" אשר בעיר התחתית עולים ניחוחות של בישול איטלקי אשר ינשאו אתכם לאיטליה מבלי צורך בטיסה. רבים מהתושבים בשכונה זו הינם איטלקים וזהו מקום המפגש הסודי שלהם.

כאן תמצאו תפריט עשיר ומגוון של פיצות בתנור לבנים, פסטות בעבודת יד, ריזוטו משובח, והחולשה האישית שלי: קרפצ'יו בקר…. 

כל המנות טריות ומוכנות במקום ולכן עד שהן מגיעות לשולחן תוכלו ליהנות מכוס יין אדום, מהאיטלקית המתנגנת ומהאווירה התוססת. פתוח כל יום 13:00-23:00,     Calle 4 Nte 150

 

10. Po Thai

ואם כבר במטבחים עולמיים עסקינן, לכל מי שמתגעגע למטבח תאי אותנטי – מומלץ לבקר במסעדה זו. היא משלבת מנות מסורתיות מאיסאן ודרום תאילנד, עם נגיעות מקסיקניות קריביות, והכל עם חומרי גלם מקומיים איכותיים.  פתוח כל יום 15:00-22:00  , 10 Norte entre calle 14, Calle 14 Nte Bis y

 

11. החטא הפרטי שלי – Marquesita

זהו אחד ממאכלי הרחוב השחיתותיים במקסיקו, שגרם לי כל לילה לדילמות קשות בדרך חזרה מהמסיבה אל המלון. הכירו את המרקסיטה (Marquesita) קינוח מקומי שמזכיר את הבננה לוטי בתאילנד. ההבדל ביניהם הוא שכאן הקרפ עצמו אפוי עד לפריכות, ומתפצפץ בפה כשנוגסים בו. הגרסה המקורית כוללת שוקולד נוטלה וגבינת אדם – שילוב טעמים מוזר למדי. תוכלו לבקש מילוי לטעמכם: ריבת בוטנים, סירופ שוקולד, חלב ממותק – בשילוב עם פירות: בננה ו/או תותים.

אזהרות:

12. סמים ומשטרה

לפי ממשלת מדינת קוינטה רו, שש כנופיות פשע שולטות בעיירת הנופש פלאיה דל כרמן, כולל 

Jalisco New Generation Cartel, Los zeta vieja escuela , Sinaloa Cartel      

עבורכם כתיירים, העיירה בטוחה לחלוטין משום שיש הסכם בין הקרטל למשטרה כי הראשונים ישמרו על השקט באזור התיירות בתמורה לסחר חופשי בסמים.

לכן, בכל מקום שתלכו, אם זה בשדרה החמישית או במועדונים, יציעו לכם סמים בחופשיות, ממריחואנה ועד קוקאין. כעיקרון, הסמים אינם חוקיים במקסיקו. בפועל, כולם מעשנים בחופים וברחובות בלי להתבלבל.

באופן אישי, חושבת שאם אתם כבר בעניין – אז כדאי להצניע ולעשן בחדר ולא במרחב הציבורי. בוודאי שלא להסתובב איתם עליכם, כי המשטרה מחפשת זאת ומלבד העבודה שייקחו את כל מה שימצאו עליכם ו"יגלחו" מכם בנוסף כמה מאות דולרים, כדי שלא תיעצרו על כך.

את נוכחות השוטרים תראו בכל מקום, אפילו בחופי הים. אל תתנו למראה המכוסה שלהם להרתיע אתכם. הם שומרים על זהותם חשאית בשל מלחמות הקרטל, אבל תמיד יגרמו לכם להרגיש בטוחים בעיר.

13. אצות

בשנים האחרונות נשטפות אל חופי ריביירה מאיה כמויות הולכות וגדלות של אצות, הנקראות Sargassum .

אלו אצות שאינן מעוגנות לקרקע ולכן נסחפות. הן משנות את צבע מי הים לחום, מרתיעות מכניסה למים, ובעיקר מכסות את החופים ומפיצות ריח מזעזע בעודן נרקבות בשמש.

תופעה זו הולכת ומחמירה בשנים האחרונות בשל התחממות מי האוקיינוס. המקומיים עושים כל שביכולתם על מנת להילחם בבעיה המתגברת: צוותים של ניקוי חופים עומלים מבוקר עד ערב לפינוי האצות – אך ללא הצלחה.

ישנם ימים שהחופים נקיים לחלוטין וישנן ימים שהם מכוסים לעייפה באצות. במקרה שכך, מומלץ לצאת אל החופים הפחות נגועים (איסלה מוחרס, קוזומל, שפוחה) או אל הסנוטות.

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן