טיפים והמלצות למטיילים בקובה

אין מדינה בעולם שדומה לקובה. זוהי מדינה ייחודית במינה שמציגה שילוב בלתי אפשרי של ניגודים שהופכים את הביקור בה לחוויה עוצמתית – לטוב ולרע. 

נכון, היא לא הכי קלה לתיור, אבל אם תיערכו מראש לגבי הנושאים החשובים (ויזה, המרת מטבע, אינטרנט, שפה, מסעדות ועוד) – יהיה לכם קל להתמסר אליה ולהיכבש בקסמה.

10 דברים שחשוב לדעת לפני הביקור בקובה:

  1. ויזה לקובה – (Cuba Tourist Card) –לישראל אין יחסים דיפלומטים עם קובה, ולכן את הויזה (שצריכה להיות מוכנה לפני הנחיתה בקובה) תעשו באמצעות חברת התעופה באמצעותה תטוסו אל האי, ככל הנראה בעת הצ'ק אין לטיסה. שימו לב, הויזה לקובה לא תופיע כחותמת בדרכון, אלא כדף נפרד, אותו עליכם למסור לפקיד ההגירה כשתעזבו את המדינה. לכן חשוב מאוד לשמור עליו בצמוד לדרכון כל שהותכם, ולא לאבד אותו אחרת תעוכבו.

2. טופס הצהרת בריאות והצהרת מכס – גם אותו תקבלו למלא בשלב הצ'ק-אין לטיסה או לכל המאוחר במהלכה. למי שלא רוצה לקחת שום סיכון –  D'Viajeros הוא האתר הרשמי של המכס הקובני, בו תוכלו למלא את הטופס מבעוד מועד, להדפיסו ולהציג כנדרש.

3. ביטוח בריאות מודפס – ביטוח בריאות לנסיעות הוא דרישת כניסה לקובה. עליכם לעשות ביטוח בריאות לכיסוי הוצאות רפואיות באי ואף להדפיס את האישור באנגלית, במידה ותידרשו להציג אותו עם כניסתכם למדינה. נכון לעתה (מאי 23) אין שום הגבלות הנוגעות לנגיף הקורונה. מומלץ בחום להביא תיק תרופות בסיסי ולא להסתמך על המצאי הקיים (בעיקר לא קיים) של תרופות בקובה.

4. הזמנת קאסות מראש – כדי להיכנס לקובה עליכם להצהיר על מקום הלינה שלכם בלילה הראשון, כולל פרטים מלאים. מומלץ להזמין מראש, וכמה שיותר מוקדם, את כל מקומות הלינה מראש, ובכך גם לתפוס את הקאסות הטובות, הממוקמות במרכז, במחיר הטוב ביותר. בנוסף, לא הייתי מסתמכת על קליטת האינטרנט בקובה, ולכן מומלץ להסדיר את נושא הלינה עוד לפני הכניסה למדינה. עבורי אפליקציית AirBnb היתה השימושית ביותר. אפשר לראות תמונות של הנכס, לקרוא המלצות ורשמים, להתכתב עם המשכירים ואפילו לבטל את ההזמנה ללא חיוב (בהתאם לתנאים המופיעים).

  1. איסוף משדה התעופה בנחיתה – למרות שכבר ביקרתי בקובה, היא עדיין יחסית מאתגרת ולכן העדפתי שנהג יחכה לי בנחיתה. כשהזמנתי את הקאסה הראשונה ביקשתי מהם לתאם לי מונית (30 אירו להוואנה וייאחה), כך שהנהג הכיר היטב את הקאסה ומיקומה, ובנוסף, עזר לי בשדה התעופה למצוא את דוכן המרת כסף והעמדה לרכישת כרטיס הסים. ובלי קשר, זו הזדמנות נוספת לחוויית נסיעה במכונית אמריקאית משנות ה-50!
  1. כסף – לקובה מומלץ להגיע עם כסף מזומן שיספיק לכל שהותכם, שכן מעט עסקים מקבלים כרטיסי אשראי. כרטיס אשראי הבאתי כגיבוי בלבד ולמעשה לא השתמשתי בו כלל בקובה.

         מבחינת מטבע זר מומלץ להביא אירו, כי יש לו           שער חליפין גבוה משל הדולר האמריקאי.

         החל משנת 2021 אין בקובה כלכלה כפולה                 (מטבע למקומיים ומטבע נפרד לתיירים)                     והמטבע המקומי היחיד בשימוש הוא CUC
         (Cuban Convertible Peso)

תוכלו לברר טרם הגעתכם את שער ההמרה באמצעות אתר Cadeca, לנחות ולהמיר רק סכום קטן של כסף בשדה התעופה (כדי לרכוש במקום את הסים), ואת שאר הכסף להמיר במשרדי המרת מטבעות של המדינה (CADECA), בנקים, בתי מלון, קאסות ומסעדות – לפי השער הגבוה ביותר שיציעו לכם (משתנה ממקום למקום).

זה נשמע מורכב, אבל מהר מאוד תבינו איפה כדאי יותר לבצע את ההמרה. באפריל 2023 השער נע בין 160-180 cuc לאירו אחד. המשמעות של זה הייתה שלאחר שהמרתי 50 אירו – הסתובבתי כמו גנגסטרית עם סטיפות אדירות של שטרות קובניים.

  1. אינטרנט – ניתן ומומלץ לרכוש בשדה התעופה בהוואנה כרטיס סים של Etecsa. (הייתי הלקוחה היחידה). משום שכל ההוראות בספרדית כדאי לבקש מהמוכר במקום להתקין את הכרטיס עבורכם בטלפון. עבור כרטיס סים וגלישה לשבוע שלם שילמתי 600 cuc (פחות מ4$). לפעמים האינטרנט עבד, לפעמים פחות. הקליטה בקובה משתנה ובהחלט המהירות איטית יותר ביחס למה שאנחנו רגילים. לכן מומלץ בחום להזמין מראש טרם כניסתכם לקובה את המקומות הלינה, הסיורים והפעילויות שתערכו באי. יש סיכוי רב שאם תנסו להזמין אותם כשאתם נמצאים כבר באי, תיתקלו בקשיי התחברות לאינטרנט ותיאלצו לוותר.
  1. אוכל בקובה

קובה התפתחה משמעותית מבחינה קולינרית בעשור האחרון וכיום עומדות לרשותכם בערים הגדולות מגוון מסעדות – חלקן ברמה גבוהה מאוד, וחלקן פחות… כדאי להשקיע ולקרוא המלצות וביקורות כדי לדעת היכן חבויות הפנינים הקולינריות בהן תקבלו תמורה מעולה לכספכם.

אוכל הרחוב שתמצאו לרוב יהיה ברמה נמוכה יותר, אבל יפצה על כך בעושר קלורי מושחת: אם זה עור חזיר מטוגן בשמן עמוק (Chicharrón) או קלח תירס חם שזוכה להברשה נדיבה (מאוד!) של חמאה וזילופי קטשופ וחרדל (מה ?!) וכמובן, הפיצה המקומית – קטנה, עגולה וקטלנית מבחינה קלורית

לשומרי הכשרות, מצפה משימה כמעט בלתי אפשרית במציאת אוכל כשר. אמנם בהוואנה יש בית כנסת וקהילה יהודית קטנה, אבל מומלץ להיערך מראש עם אוכל כשר שתביאו עמכם.

לתרמילאים שרוצים לחסוך קצת כסף מומלץ לאכול את ארוחת הבוקר בקאסה בה תלונו. מלבד ארוחה טעימה ומגוונת במחיר מצחיק של 5$, (רק הקפה בחוץ יעלה לכם 2 דולר)  – גם תוכלו לשבת לשולחן בפיג'מה.

רוצים לקבל טעימה מהמאכל הלאומי של קובה?  

לחצו על הלינק וקבלו את המתכון הסודי (עכשיו קצת פחות…) של הסבתא מהקאסה

  1. סעו בקולקטיבו (מונית משותפת) – אם אתם רוצים להתנייד באי (למשל מהוואנה לטרינידד) – קולקטיבו היא דרך נוחה, אותנטית וזולה. מדובר בנסיעה בת מספר שעות במכונית אמריקאית קלאסית לצד תיירים נוספים, שתהיה אחת החוויות הבלתי נשכחות שלכם בקובה. כל שעליכם הוא לבקש מבעל הקאסה שבה אתם לנים להזמין עבורכם את המונית לבוקר המבוקש. לאחר שכל הנוסעים ייאספו תצאו לדרך, כולל עצירות למנוחה ורענון. מלבד החוויה בנסיעה זוהי הזדמנות נהדרת להכיר תיירים נוספים ולהתחבר לאנשים חדשים. קחו באיזי את זמן הנסיעה. פעמים רבות יש עיכובים, שינויים והפתעות ולכן היו גמישים לשינוי ונינוחים בגישה.
  1. הזמינו את הסיורים המודרכים והפעילויות מראש – ישנם אינספור סיורים אותנטיים מומלצים שתוכלו להזמין באמצעות אפליקציית Airbnb. לאחר שתזמינו את מקום הלינה – תגללו מטה ותקבלו שפע של הצעות לסיורים מודרכים באזור ע"י מקומיים בשלל נושאים וחוויות אותנטיות. מלבד העובדה שהזמנת הסיורים האלה עוזרת לפרנסת התושבים המקומיים (אתם משלמים להם ישירות ולא לסוכנות תיירות) זוהי דרך נהדרת להכיר ולחוות מקום, וגם לקבל על הדרך הרבה טיפים ועצות מהמדריך המקומי שלך גם בנושאים אחרים.

          מלבד הנושאים התיירותיים הרגילים תוכלו  להעמיק                בנושאים האהובים עליכם כגון: סיורים קולינריים,                   טיולים בטבע (ברגל או על גב סוסים), התנסויות                       במלאכות יד וחוויות טיפוסיות לקובה כגון שיעור סלסה           או סיור  במכונית אמריקאית עתיקה.

          חשוב מאוד לשריין מראש את הסיורים לפני כניסתכם לקובה – כך תשריינו סיור לחוויות המבוקשות                   בתאריך שתרצו ותוכלו לתכנן את המסלול שלכם בהתאם. סיבה נוספת להזמין מראש היא האינטרנט                   המקרטע של קובה שאי אפשר לסמוך עליו. תאמינו לי שזה מבאס להגיע ליעד ואז לגלות שאתה לא                     מצליח ליצור קשר עם הסיור שרצית, ולוותר עליו רק בגלל קשיים טכניים.

  1. לעזוב בזמן – חשוב מאוד להגיע מוקדם לטיסה היוצאת מקובה, כי בשדה התעופה בטיסות היוצאות יש תורים ארוכים. הגעתי לשדה התעופה כ- 3.5 שעות לפני הטיסה וכבר חיכה לי תור ארוך שנראה שאין לו סוף. לאלה שכבר הגיעו אחריי חיכה סיוט מורט עצבים ולחץ שאולי לא יספיקו לעלות לטיסה מקובה.

לקריאת הכתבה שלי ב- Ynet על קובה – לחצו על הלינק

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן