הקרנבל שיגרום לכם לשקשק – מצעד הממוטונס במאמוידה

"מצעד הממוטונס הוא טקס חגיגי , גם תהלוכה וגם ריקוד"  (R. Marchi)

תשכחו את כל מה שאתם יודעים על קרנבל איטלקי: סרטים וקונפטי צבעוני, תחפושות מהודרות ואווירה צוהלת ועליזה… הקרנבל של מאמוידה (Mamoiada) שונה לחלוטין ויש בו משהו מעט אפלולי ומפחיד.

 זהו אחד מאירועי פולקלור העתיקים ביותר בסרדיניה המייצג מסורת בת אלפי שנים של טקסי פיוס פאגאנים אשר נועדו להגן מפני רוחות רעות ולהביא שגשוג ביבול החקלאי.

בכל הקשור למורשת עתיקה זו – רב הנסתר על הגלוי ויש ראיות מתועדות מועטות המעידות על קיומה בימי קדם. לעומת זאת ההיסטוריה בעל פה מעידה כי דמויות הממוטונס צעדו עוד במאה ה-19 ויש הטוענים כי שורשיהן נעוצים בעידן הנוראגי כטקס פיוס השאוב מעולמם הרועים.

Photo:Pablo Volta

ברוב ימות השנה מתנהלת העיירה מאמוידה בנינוחות נעימה. העיירה הקטנה המונה 2,600 תושבים ממוקמת בחבל הארץ הפראי ברבאג'יה בלב האי החושף למבקרים בו את תמציתה המחוספסת של סרדיניה האותנטית. 

הממוטונס מופיעים לראשונה ברחובות העיירה בלילה שבין ה16 ל- 17 בינואר, לקראת חגיגת סנט אנטוניו (Saint Anthony). תושבי הכפר מדליקים מדורות גדולות בכיכרות העיירה ורוקדים את המחולות המסורתיים עד למשמע קולם המהדהד של מאות פעמונים ברחבי בכפר.

אז מתגלות 12 דמויות מסתוריות לבושות במעיל רועים גס עשוי עור כבש כהה, אשר צועדות בכבדות בשתי שורות מקבילות כשהם כורעות תחת משקלם של פעמונים כבדים התלויים על גבם.

הם מתקדמות באיטיות ברחובות ומדי פעם מקפצות במקצב אחיד, והפעמונים על גבן משמיעים צליל ייחודי שאי אפשר לטעות בו. על פניהן הן עוטים מסיכת עץ שחורה בעלת הבעה מעוררת אימה.

אלו הם הממוטונס (Mamuthones) המייצגים בהופעתם את בעלי החיים והצדדים האפלים של הטבע הפראי.

מלפנים ומאחור הם מאוגפים בשמונה דמויות רועים ( Issohadores) בלבוש צבעוני ואלגנטי ומסיכה לבנה בעלת הבעה נייטרלית, אשר אוחזים בידם פלצור עשוי נצרים קלועים ונעים בקלילות כשהם מאגפים את הממוטונס ומובילים אותם בקצב אחיד ובאופן מסודר, כפי שמובילים עדר חיות.

שתי הקבוצות נעות יחד בתיאום מסביב למדורות גדולות הבוערות, ממש כמו בריקוד או "תהלוכה מרקדת" כפי שהגדיר לראשונה בשנות ה-40 האתנולוגיסט רפאל ברנדס לאחר שצפה בטקס מקרוב.

במהלך התהלוכה, מטיל אחד מהרועים את הפלצור בתנועה חלקה ומיומנת ולוכד בעדינות באמצעותו נשים צעירות מן הקהל, אותן הוא מושך אליו בעדינות כסימן למזל טוב ופוריות. 

הזמן המומלץ  לצפות במצעד הממוטונס הוא בקרנבל של מאמואידה בחודש פברואר, אותו אני נוסעת לתעד בשבוע הבא ועד שאשוב עם רשמים, מראות וצלילים – אני מזמינה אתכם לצפות בסרטון מצעד הממוטונס שצילמתי שיגרום לכם לפחד, גם מרחוק…  

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן