מה הקשר בין נסיכה תאילנדית למערת בולבולים מפתיעה?

חוף פרא נאנג (Phra Nang) אשר במחוז קראבי הוא אחד המקומות היפים ביותר בתאילנד: תצורות סלע מרהיבות, ג'ונגלים ירוקים, קופים בעצים, חול רך משובח וים בצבע טורקיז.

רוצים לקבל טעימה ממנה תאילנדית קלילה ומטריפה? הקליקו אל המתכון 

בקצה החוף המרהיב, ליד סלע גיר גדול המשמש לטיפוס – חבויה מערה ובה אוצר מפתיע: שפע של בולבולים בכל הצורות, הצבעים, והגדלים…

אנחנו אולי מגיעים למקומות האלה כדי לעשות סלפי מצחיק לאינסטגרם, אבל התושבים המקומיים, שמכבדים באופן עמוק אמונות טפלות, מזלות  וקמעות – מתייחסים אליהם במלוא הרצינות והכבוד.

מטרתה של המערה המלאה בבולבולים באופן פרוידיאני לחלוטין, הוא להעניק מזל טוב – "Chok Dee" לקהילת הדייגים המקומית.

המקומיים מאמינים כי רוחה של האלה-הנסיכה פרא נאנג, עדיין שורה במקום. על פי האגדה היא מצאה את מותה כאשר סירתה התרסקה על קו החוף, ממש ליד המקום בו נמצא כיום המקדש.

כל דייג או שייט מקומי מגיע למערה בטרם צאתו אל הים, כדי להביע כבוד ולהתפלל לנסיכה שתשמור עליו, תגן על פרנסתו ותגשים משאלותיו. 

אם תפילותיו נענו, עם שובו הוא היה מציע לה מנחות: מקלות קטורת בוערת ופרחים בבתי הרוחות הקטנים, לעיתים גם כיבוד ושתיה – ולצדם מתנה מיוחדת: לינגם מגולף בעץ. 

הפאלוס בתאילנד נחשב לסמל של מזל טוב וכמובן – גם ייצוג של פוריות. 

הנשים הפוקדות מקדש זה מציעות מנחה לאלה, מתוך האמונה כי הלינגם והרחם הקדוש יעניקו להן פוריות והיריון מוצלח.

קל לפטור את הפולחן הדתי הזה כ"עוד דבר תאילנדי", אבל זה רחוק מהאמת.

מסוף תקופת האבן (לפני למעלה מ-10,000 שנים) התקיימה סגידה לפאלוס כסמל לפוריות ברומא העתיקה, מצרים, יוון ובבל.

קמע פאלי באמנות רומית, מאות 1-4 לספירה, מוזיאון ליון

פריאפוס (Priapus) היה אל פיריון כפרי במיתולוגיה היוונית אשר הגן על בעלי חיים, צמחי פרי, גנים ו…איברי מין זכריים.   ללא ספק אי אפשר להתעלם מעובדה בולטת ברורה זו, שעולה מדמותו…

ליבר (Liber) היה אל רומאי של פוריות גברית, תרבות יין וחופש – ובכל שנה בתאריך 17 למרץ היו חוגגים בליבריה פסטיבל לכבודו בתהלוכות רבות המלוות במנחות ו – שירים "מלוכלכים"…

 פולחן הלינגם הגיע לדרום מזרח אסיה על ידי בני הק'מר, והובא לתאילנד במאה ה-8 באמצעות נזירים קמבודיים. 

הצורה הפאלית היא ייצוג של האל ההינדי שיווה – המסמל את כוח הבריאה, כוח האחדות ומקור ההרס – ובנוסף גם סמל אנימיסטי לפוריות. בגרסאות המאוחרות יותר תמצאו גם הפנייה לבודהא.

קמע פאלי זה נקרא בתאילנדית Palad Khik ו (ปลัดขิก ) ומשמעות שמו: "סגן מכובד" או בשפה חופשית "העוזר הקטן" …  

כמו במציאות – הוא מופיע בצורות וגדלים שונים.

את הקמעות הזעירים, שגודלם מגיע עד 5 ס"מ, עונדים על הגוף.

נערים צעירים עונדים אותו כהגנה מפני רוחות המים בעת השחייה, נשים נושאות קמעות מיניאטוריים בארנקן כהגנה מפני תוקפים, ואילו הגברים עונדים את הקמע על חוט סביב מותניהם מתחת לבגדים, בסמוך לאיבר האמתי, מתוך אמונה כי הם הופכים אטרקטיביים יותר עבור בני המין השני.

מסיבה זו, כל המרבה הרי זה משובח!

הגדולים יותר, משמשים כקמעות ואפילו כמקדשים קטנים בחנויות ועסקים. לרוב בעלי החנויות מציגים אותם באזור הקופה כדי להגן על העסק וגם להביא מזל טוב במכירות. כמובן שתמצאו קמעות אלו מככבים במקומות "מפוקפקים" יותר כמו בארים, קזינו ובתי בושת – אשר נאסר להביא אליהם קמיע בודהיסטי.

הם עשויים מחומרים שונים: עץ, מתכת, עצם, קרן או שנהב – ויכולים להגיע בצורות שונות: בעלי רגליים, עם דמות קוף או לטאה, או גברת שובבה…

באופן מפתיע למדי, מי שמייצר את הקמעות השובבים הללו הם – נזירים (!) המתמחים במלאכה זו, והם מוסיפים עליהם לחשים בשפת ק'מר עתיקה.

התאילנדים מאמינים כי יעילותו של הקמע תלויה בכריזמה ובמוניטין של יוצרו, וקמע המבורך ע"י נזיר בעל עוצמה – יכול אף לנטרל את הרעל מהכשת נחש!

אני לא יודעת אם זה באמת עובד או לא – אבל כשהסתובבתי בשווקים ובחנויות לא יכולתי להתאפק, ורכשתי לעצמי מספר דוגמאות בגדלים וסגנונות שונים. לשמחתי, בטיסה חזרה ארצה הצלחתי לעבור ב"מסלול הירוק" ללא כל עיכוב. אני רק יכולה לדמיין את הפרצוף המשועשע של פקיד המכס, בזמן שהייתי שולפת אותם אחד אחד מהמזוודה….

היבוא האישי שלי - מזל טוב לא יחסר לי בקרוב......

Palad khiks at the Phra Nang Cave on Railay Beach in Krabi Province

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן