סביצ'ה דגים – Fish Ceviche (מקסיקו)

את המנה הזו הכרתי לראשונה באי איסלה מוחרס, "אי הנשים". 

בשעות אחר הצהרים, לאחר שביליתי בחוף הים ביום לוהט, כל שרציתי היה לאכול משהו קליל ומרענן אך משביע.  טעמתי… והתמכרתי!! 

דג לבן, כוסברה ירוקה, עגבניות אדומות – שלושת צבעי הדגל של מקסיקו שמשתלבים יחד נהדר, גם בטעמים, כסביצ'ה.    קבלו מנה דיאטטית, בריאה, קלה להכנה – פשוט מושלמת לקיץ הלוהט שלנו!

סביצ'ה (ceviche) – מבוטא  'Seh-VEE-Cheh'  – הוא מאכל קר המורכב מדגים/פירות ים טריים "המבושלים" במרינדה של מיץ הדרים, בליווי ירקות טריים, עשבי תיבול ותבלינים שונים.

ההכנה פשוטה מאוד: כל שיש לעשות הוא לקצוץ את חומרי הגלם ולחבר בהגשה.
החלק "המעיק" הוא שהכנת סביצ'ה מצריכה תכנון מראש, שכן משתמשים בדג טרי בלבד אותו קונים באותו היום, וכן אוכלים את המנה טרייה, בטרם תתקלקל.

מרכיבים: 

500 גרם פילה דג לבן טרי, מנוקה מהעור וחתוך לחתיכות קטנות

בצל לבן/סגול חתוך לקוביות קטנטנות

3 עגבניות, מנוקות מהגרעינים וחתוכות לקוביות

מיץ מ-4 ליים (או 3 לימונים)

פלפל ירוק חריף, קצוץ דק

1/2 צרור כוסברה, שטופה וקצוצה

מלח ופלפל לפי הטעם

להגשה: שקית נאצ'וס

אופן ההכנה:            

מניחים את נתחי הדג בקערה מתאימה. מוסיפים את כל החומרים, מלבד העגבניות, ומערבבים היטב. משהים במקרר למשך כשעתיים. רק לפני ההגשה מוסיפים את העגבניות. מגישים עם נאצ'וס מוכנים שאפשר לקנות בכל סופר.

מגישים עם נאצ'וס מוכנים שאפשר לקנות בכל סופר.

בתיאבון!

10 דברים שכדאי לדעת על סביצ'ה

       1. שורשיו של הסביצ'ה מדרום אמריקה, משם התפשט גם למקסיקו ומרכז אמריקה. יש ויכוח האם הוא הגיע                 במקור מפרו או אקוודור. לארה"ב הוא הגיע (והפך פופולרי) רק בשנות ה80 של המאה הקודמת, ולישראל רק             עשור מאוחר יותר.

       2. זו מנה שדייגים הדרום אמריקאים היו מכינים לעצמם במהירות על הסירה: כבישה מהירה בלימון או ליים של             הדגים הטריים שהועלו הרגע מהים, בשילוב פירות טרופיים ופלפל חריף.

      3. בהכנת סביצ'ה חובה להשתמש בדג טרי בלבד! אי אפשר להכין סביצ'ה מדג קפוא שהופשר.
          בדרך כלל מכינים סביצ'ה עם הדגים הטריים המקומיים לאזור. הסוגים הטובים ביותר הם דגי אוקיינוס לבנים:              דניס, לברק, אינטיאס ופלמידה. דגים לבנים בשרניים למחצה כמו בס או דגים שמנים כמו טונה וסרדינים לא              מתאימים. גם דגי מים מתוקים, כמו פורל או שפמנון, לא עובדים.

        4.סביצ'ה הוא למעשה תבשיל דגים צונן. החומציות במיץ ההדרים בו מושרה הדג, משנה את בשרו מגולמי                       למוצק ואטום, בתהליך הנקרא Denature. פירוש הדבר שבשר זה "מבושל", למרות שאין בו חום                                  (כלומר כל החיידקים מתים). 

     5. מסיבה זו יש להשתמש במיץ הדרים טרי, עם עדיפות לליים או לימון.
         לא להשתמש במיץ לימון משומר, שלא יעשה את העבודה. גם לא חומץ הדרים או אחר.

      6. אפשר להוסיף גם ירקות עם טעמים עדינים יותר כמו אבוקדו, מלפפון, צנונית ואפילו נבטים.
          לנועזים מביניכם: אפשר להוסיף מעט פירות: פירות הדר, תותים, רימון. המתיקות תקפיץ את ניגודי הטעמים.              אם אינכם שומרי כשרות, תוכלו להוסיף גם פירות ים בשילובים שונים.

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

      7. היחס בין המרכיבים עומד על 60% דג ו- 40% ירקות/פירות.  

      8. במקסיקו מגישים סביצ'ה עם טורטיות קלויות, כמעט כמו מטבל או סלסה. לרוב מלווה בבצל טרי קצוץ דק.                  בפרו מגישים סביצ'ה עם פרוסות בטטה קרה. באקוודור הסביצ'ה בעלת דפנות מלוחות, ומוגשת בליווי                          פופקורן, אגוזים או אגוזי תירס.

      9. יום הסביצ'ה הלאומי חל בתאריך 28 ביוני. 

      10. מקסיקו מחזיקה בשיא הסביצ'ה הגדול בעולם.
            בשנת 2017 קבוצה של קרוב לאלף סטודנטים ופרופסורים מאוניברסיטת Manzanillo עבדו יחד להכנת                      סביצ'ה מסורתית במשקל 11,480 ק"ג של טונה, בצל, צ'ילי, כוסברה, עגבניות ומיץ ליים.

רוצים לקבל הצצה נוספת למקסיקו? בקרוב פוסט נוסף

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן