בולוס ("עוגה יהודית") מאפה קינמון – Zeeuwse bolussen

Zeeuwse bolussen הוא שמו של מאפה בצק דביק, המגולגל בסוכר חום וקינמון לצורת ספירלה.

זהו מאפה יהודי במקור, שהתפשט בדומה ל"יהודי הנודד" בכל רחבי העולם. תמצאו אותו במעדניות בניו-יורק, במוסקבה, בפריז ודרום צרפת וכמובן – בירושלים.

אבל באופן מפתיע, מאפה זה הפך להיות סמל ההיכר של "ארץ הים", מחוז זיילנד ההולנדי. 

הוא אפילו מתועד בבול המחוז משנת 2017!

אז איך הגיע הבולוס למחוז שכולו איים שכוחי אל וסחופי רוחות בדרום הולנד?

התשובה טמונה בשם. 

מקור השם bolus  מיידיש. זוהי צורת הרבים למילה bollo לחמנייה בספרדית: או bola שמשמעו כדור. 

מסתבר שמאפים אלו הגיעו לזיילנד בסוף המאה ה-15 ע"י יהודים שנמלטו מספרד ופורטוגל לאחר גירוש ספרד. המאפה היהודי הפשוט השתלב בטבעיות במאפיות המקומיות ובמרוצת השנים אף הפך למאפה ההיכר של זיילנד, המחוז ההולנדי בו מצאו היהודים מקלט.

לכל אופה בזיילנד יש גרסה משלו למאפים הדביקים עם ניחוח הקינמון, וכמובן – מתכון סודי משלו. הצלחתי להוציא שלוש גרסאות של המתכון וערכתי ביניהן השוואה כדי לוודא ששום דבר לא "נשכח".

תזמון היא מילת המפתח כאן: אם תוציאו מוקדם מדי מהתנור – תקבלו מאפה ספוגי, אם תתעכבו מדי – הוא יתקשה כמו אבן.  בולוס תקין צריך להיות תפוח, דביק ובעל צבע קרמלי.

אז למה אתם מחכים?… 

 

המצרכים:

3 כוסות קמח 

כף שמרים יבשים 

1 כף מיץ לימון

5 כפות סוכר לבן

חצי כפית מלח

100 גרם חמאה מומסת

כוס חלב פושר  

10כפות סוכר חום לגלגול

3 כפות של קינמון

גרידת לימון – לא חובה. 

אופן ההכנה:

1. מערבבים בקערה גדולה את הקמח, השמרים, הסוכר הרגיל, שתי כפות של קינמון ומלח.

2. מוסיפים את החלב הפושר, החמאה המומסת ומיץ הלימון תוך ערבוב עד ליצירת בצק.  

3. מכסים את הקערה בניילון נצמד או מגבת ונותנים לבצק לנוח בערך רבע שעה בטמפרטורת החדר.אנחנו רוצים שהבצק יעשה את מירב התפיחה לאחר העיצוב אז אל תתנו לו לשבת יותר מדי זמן.

4. לשים את הבצק על משטח משומן, בערך עשר דקות, וזאת על מנת לערבב את כל החומרים ולהפעיל את הגלוטן. יש לשמן את חלקה הפנימי של הקערה בשכבה דקה כדי שהבצק לא יתייבש.

5. צרים כדור מהבצק ומחזירים אותו לקערה. מכסים אותה שוב ומניחים במקום חמים למשך שעה עד שיכפיל את גודלו.

6. מערבבים את הסוכר החום ואת כף הנותרת של קינמון ומפזרים 3/4 מהתערובת על משטח העבודה. מחלקים את הבצק ל-10 חתיכות, מגלגלים כל אחת לכדור ואז לגליל בעובי 1 ס"מ.

7. מגלגלים אותם על משטח העבודה עם תערובת הסוכר והקינמון עד שהם מכוסים לגמרי בתערובת. את מה שנותר מהתערובת תוכלו לפזר בתבנית כמצע למאפים או להשאיר לסוף לקומבינציה שחיתותית להפליא.

8. מגלגלים את גלילי הבצק לצורת ספירלה (אני אוהבת לעשות קשרים בקצוות שמתכנסים פנימה – ראו בצילום) ומניחים על נייר אפייה. מכסים ומניחים במקום חמים לתפיחה נוספת בת שעה. תנו להם להכפיל את גודלם עד שהם נראים יפים ותפוחים.

9. מחממים מראש תנור לחום של225 מעלות צלזיוס ואופים 6-8 דקות. חשוב להשגיח, אבל לא להיבהל מהצבע הקרמלי הכהה שיוצר הסוכר. מקררים היטב את המאפים (הסוכר הנמס חם מאוד!!) לפני האכילה.

אפשר לאכול אותם ככה אבל הם טעימים במיוחד כשמורחים עליהם או בתוכם שכבת חמאה נדיבה ועליה מעט מתערובת סוכר-קינמון שנותרה.  הבטחתי שזה יהיה שחיתותי במיוחד…

בתיאבון!

Facebook
Twitter
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן